Thursday, May 17, 2007

Offtopic: blogging vs. jurnalism

Asemanari

1) Amindoua isi contureaza un anumit public-tinta. Avem bloguri pentru femei, bloguri pentru pasionatii de filme sau masini, bloguri pe teme medicale.
2) Numele si sloganul sau acea scurta descriere care se furnizeaza in cadrul unui blog sunt caracteristici esentiale.
3) Au atributul periodicitatii: atit blogurile cit si materialele din media traditionala vin cu o anumita regularitate, preferabil zilnic sau saptaminal.
4) Au doua functii principale: cea de informare si cea de divertisment sau evaziune.
5) Ca si cele mai valoroase materiale de presa, cele mai bune bloguri pot fi premiate in cadrul unor concursuri ca Galele Comunicarii si Internetics.

Deosebiri

1) Poti sa spui tot ce te enerveaza, tot ce te framinta, tot ce te incinta. Fara cenzura din partea redactorului sef, fara a-ti adapta stilul la reteta redactiei, fara a te limita la nu-stiu-cite semne. Not to mention ca un blog il construiesti in doua minute, in timp ce pina intri intr-o redactie, cu perioada de proba si intocmirea actelor, mai imbatrinesti cu o luna jumatate.
2) Blogurile merg pe principiul “publica intii, filtreaza dupa”, in timp ce in presa e nevoie de mult mai multa rigoare, iar materialele care isi fac loc in coloanele de ziar sau in grilele de programe sunt atent selectate pe baza unor criterii de news worthiness si interes uman. Bloggerii nu urmaresc corectitudinea literara, nu-si verifica sursele, nu reflecteaza la consecintele unor eventuale greseli.
3) Blogul pastreaza in ordine cronologica inversa o arhiva a tuturor postarilor anterioare. In media traditionala poti colectiona ziarele, sa spunem, sau inregistra emisiunile care ti-au placut, dar va fi intotdeauna destul de incomod sa revii asupra unor materiale.
4) Feedback-ul din partea cititorilor se obtine mult mai rapid, iar proprietarul blogului are posibilitatea sa raspunda eventualelor nemultumiri si acuzatii inainte ca cititorii cirtitori sa le raspindeasca in grupul lor social.
5) Interactivitatea atinge un nivel mult mai ridicat decit in media traditionala. Cititorii nu sunt simpli martori a ceea ce le serveste jurnalistul, ci pot publica ei insisi continut, prin comentarii, de cite ori simt nevoia. In plus, blogosfera le permite sa se implice activ, sa se amuze cu applet-uri Java, script-uri si animatii Flash, sa asculte clipuri muzicale sau sa priveasca videoclipuri si orice alte mijloace de care proprietarul blogului s-a folosit ca sa-si distreze cititorii. In presa scrisa interactivitatea e minima, in audiovizual mai are o sansa prin telefoane in direct.
6) Blogurile se bucura, deocamdata, de mai putina credibilitate decit media traditionala. Pentru stirile zilei nu vom scotoci in blogosfera, ci vom deschide televizorul sau vom da fuga la chiosc.
7) Cel care scrie la o gazeta primeste, cit de cit, un salariu. Bloggingul e, de cele mai multe ori, un hobby neremunerat.
8) Posesorul unui blog isi poate ascunde identitatea sau si-o poate falsifica. Jurnalistul isi vrea numele cunoscut.
9) Se poate vedea, mai deslusit, un profil al cititorului. Pe scurt, avem market reserch gratuit.
10) Blogurile pot fi folosite de firme pentru ceea ce se cheama viral marketing, tehnici de exploatare a retelelor sociale inchegate cu scopul de a produce cresteri exponentiale in popularizarea brandului, printr-un proces similar extinderii unei epidemii. O campanie de viral marketing este mult mai ieftina decit o campanie publicitara in presa si atinge, de cele mai multe ori, un auditoriu mai extins.

No comments: